ام جی یک شرکت خودرو سازی چینی است. ام جی در ابتدا یک شرکت انگلیسی بود که به دلیل ورشکستگی، سهام خود رو به طور کامل به شرکت چینی SAIC واگذار کرد. گیربکس خودرو‌های ام جی معمولا از نوع اتوماتیک بوده که توسط شرکت ژیانگلینگ (Jiangling) چین تولید می‌شود. این گیربکس اتوماتیک دارای سیستم تبدیل گشتاور الکترونیکی است که موجب بهبود کارایی خودرو و کاهش مصرف سوخت می‌‌شود. بیشتر خودرو‌های این شرکت دارای گیربکس‌‌های اتوماتیک هستند که ممکن است از نظر ساختار تخصصی و مراحل تعمیر گیربکس ام جی، تفاوت‌هایی با هم داشته باشند.

ساختار گیربکس ام جی

در فهرست زیر به گیربکس مورد استفاده در برخی از مدل‌های ام جی اشاره شده است.

  • ام جی 360 دارای گیربکس 6 دنده اتومات با حالت زمستانی
  • ام جی 6 دارای گیربکس 5 دنده اتومات
  • ام جی 3 دارای گیربکس 5 دنده نیمه اتومات با حالت زمستانی و اسپرت
  • ام جی 350 دارای گیربکس 4 دنده اتومات چند حالته
  • ام جی 550 دارای گیربکس 5 دنده اتومات
  • ام جی GS دارای گیربکس 6 دنده اتومات دوکلاچه
  • ام جی GT دارای گیربکس 6 دنده اتومات 2 حالته (اسپرت – برفی)

تفاوت گیربکس معمولی و گیربکس اتوماتیک ام جی

گیربکس، نیرو را از موتور گرفته و به چرخ‌ها منتقل می‌کند تا به وسیله نقلیه برای حرکت کمک کند. همه گیربکس‌ها برای انتقال قدرت موتور به سمت چرخ‌‌ها به نوعی سامانه کلاچ مجهز هستند. در گیربکس دستی، راننده وظیفه کلاچ ‌گیری و تعویض دنده را بر عهده دارد. گیربکس‌‌های اتوماتیک هم از کلاچ‌های مخصوص به خود استفاده می‌‌کنند با این تفاوت که در‌ آن‌ها دیگر نیازی به کلاچ ‌گیری و تعویض دنده توسط راننده نیست و گیربکس این وظیفه را به صورت خودکار انجام می‌‌دهد. همچنین با قرار دادن رایانه و سنسور‌های هوشمند در گیربکس‌های اتوماتیک، انتخاب دنده به صورتی انجام می‌شود که حداکثر صرفه جویی در مصرف سوخت شود.

ساختار داخلی گیربکس‌های اتوماتیک با گیربکس‌های دستی تفاوت زیادی دارد و سیستم کلاچ‌‌ آن‌ها نیز متفاوت است. با وجود اینکه ساختار کلی گیربکس‌های اتوماتیک مشابه است اما در جزئیات تفاوت‌هایی دارند که سبب ایجاد تمایز بین مدل‌های مختلف شده است. فهرست زیر شامل برخی از متداول‌ترین مدل‌های گیربکس اتوماتیک ‌است.

  • گیربکس اتوماتیک (AT)
  • گیربکس اتوماتیک دوکلاچه (DCT)
  • گیربکس CVT
  • گیربکس نیمه ‌خودکار (AMT)

چرا گیربکس ام جی خراب می‌شود؟

خرابی گیربکس ام جی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در این بخش به برخی از‌ آن‌ها اشاره شده است.

نقص در ساخت گیربکس

در برخی موارد، خرابی گیربکس ام جی به دلیل نقص در ساخت گیربکس ‌است.

استفاده نادرست از خودرو

استفاده نادرست از خودرو مانند رانندگی بد، عدم تعویض به موقع روغن گیربکس و باربری بیش از حد می‌‌تواند باعث خرابی گیربکس ام جی شود. سنگین کردن بیش از حد خودرو موجب بالا رفتن مصرف سوخت و فشار مضاعف به موتور و گیربکس می‌شود.

نوسانات دمایی

نوسانات دمایی شدید از دلایل خرابی گیربکس ام جی ‌است.

نوسانات و لرزش‌‌های شدید

نوسانات و لرزش‌‌های شدید می‌‌تواند باعث خرابی و نیاز به تعمیر گیربکس ام جی شود.

عدم انجام سرویس دوره‌ای گیربکس

سرویس گیربکس ام جی باید به صورت دوره‌ ای و به موقع انجام شود تا خرابی‌های گیربکس کاهش یافته و عمر آن افزایش یابد. توصیه می‌‌شود برای سرویس گیربکس به تعمیرگاه‌های مطمئن مراجعه کنید تا از انجام درست این کار و استفاده از قطعات باکیفیت اطمینان حاصل کنید. در هنگام سرویس گیربکس به موارد زیر توجه کنید:

تعویض به موقع روغن گیربکس

کاهش سطح روغن گیربکس و افت کیفیت آن یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی گیربکس ام جی ‌است. به همین دلیل، روغن گیربکس باید در زمان بندی و کیلومتر تعیین شده و با استفاده از روغن مناسب تعویض شود. تعویض به موقع روغن گیربکس باعث سلامت و روان کار کردن گیربکس شده و نیاز به تعمیر گیربکس ام جی را به تاخیر می‌اندازد.

تعویض به موقع فیلتر گیربکس

فیلتر گیربکس ام جی باید به طور مرتب بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.

بررسی و تعویض قطعات گیربکس

قطعات گیربکس ام جی باید به موقع بررسی و در صورت نیاز تعویض شود. به عنوان مثال، شکستگی چرخ‌ دنده‌های گیربکس و خرابی اتصالات برقی گیربکس می‌تواند از عوامل خرابی گیربکس باشد.

بررسی و تعویض سیستم تبدیل گشتاور

سیستم تبدیل گشتاور گیربکس باید به موقع بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

علائم خرابی گیربکس ام جی

هنگامی‌که مشکلاتی در گیربکس ام جی ایجاد می‌‌شود، بسیار مهم است که مراحل عیب ‌یابی آن به ‌درستی انجام شوند. شناسایی علت اصلی خرابی به شما امکان می‌‌دهد تا گیربکس را در کمترین زمان و با حداقل هزینه تعمیر کنید. همچنین، ادامه رانندگی با گیربکس معیوب، باعث گسترش خرابی به سایر قطعات شده که در نتیجه هزینه و زمان تعمیرات آن را چندین برابر می‌کند. بنابراین، خطاهای گیربکس را جدی گرفته و در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید. زمانی که علایم زیر را در خودروی خود مشاهده کردید، بدانید که ممکن است نیاز به تعمیر گیربکس ام جی داشته باشید.

تقه زدن گیربکس

دلیل اصلی این مشکل معمولا ناشی از ایراد برقی است. اما علاوه بر این، تقه زدن گیربکس می‌تواند به دلیل میزان نبودن فشار روغن گیربکس، ایراد در ساعت، خرابی و یا پارگی در دسته موتور‌های گیربکس باشد.

زوزه کشیدن گیربکش

صدای زوزه گیربکس معمولا به دلیل صدای فشار روغن، خرابی دنده‌‌ها، دنده‌های سیاره ‌ای و دنده‌‌های دیفرانسیل ‌است.

گاز هرز خوردن گیربکس

گاز هرز خوردن گیربکس معمولا به دلایلی چون کمبود روغن گیربکس و نرسیدن روغن کافی پشت کاسه کلاچ‌‌ها، فرسودگی و مستهلک شدن صفحه کلاچ رخ می‌دهد.

خلاص شدن گیربکس

این مشکل به دلایل مختلفی چون معیوب بودن چرخ دنده‌های داخل گیربکس، عدم وجود روغن کافی در گیربکس، خراب شدن توربین، بریدن دنده اویل پمپ و هرز شدن پلوس ایجاد می‌شود.

قرار گرفتن گیربکس در حالت اضطراری

در زمان خرابی گیربکس اتوماتیک، خودرو در یک دنده خاص مانند دنده ۳ یا حالت اضطراری قرار می‌‌گیرد تا در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

گیر کردن دنده در حالت پارک

این مشکل به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که یکی از دلایل آن می‌تواند شکستن اهرم تعویض دنده از داخل گیربکس و یا خرابی در سلکتور باشد.

لرزش خودرو هنگام حرکت

لرزش خودرو می‌تواند به دلیل هرز چرخیدن صفحه کلاچ‌ها رخ دهد.

احساس بوی سوختگی از روغن گیربکس

دلیل بوی سوختگی گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس است. روغن گیربکسی که کثیف شده و یا بوی سوختگی بدهد، باعث می‌شود عمل روغن کاری در سیستم انتقال قدرت خودرو به خوبی انجام نشده و به گیربکس آسیب وارد شود.

نشتی روغن گیربکس

نشتی روغن گیربکس نشان دهنده وجود مشکل در سیستم گیربکس خودرو است که باید فورا برای رفع آن اقدام شود. چرا که اگر نشتی ادامه پیدا کند باعث خسارت‌های سنگین به گیربکس خواهد شد.

تاخیر در عملکرد گیربکس

گیربکس‌های اتوماتیک طوری طراحی شده اند که عمل تعویض دنده در کسری از ثانیه انجام شود. در صورتی که تعویض دنده با تاخیر زیاد همراه باشد، نشان دهنده وجود مشکل در سیستم گیربکس خودرو است.

شنیدن صدا‌های غیر عادی در حالت خلاص

این مشکل می‌تواند ناشی از کثیفی یا کم بودن سطح روغن گیربکس و یا فرسودگی قطعاتی مانند بلبرینگ باشد.

تعمیر گیربکس ام جی

تعمیر گیربکس ام جی را نمی‌توان پشت گوش انداخت! زیرا هر چه دیرتر به مشکلات آن رسیدگی شود، ممکن است خسارتی سنگین‌تر بر خودرو وارد شود. از طرفی‌ نمی‌توان به هر تعمیرگاهی اعتماد کرد، چراکه تعمیر گیربکس این خودرو کار هر کسی نیست و نیاز به تخصص و دانش بالایی دارد. تعمیر گیربکس ام جی شامل طیف متنوعی از خدمات بسته به نوع آسیب وارد شده به آن ‌است. تعمیر گیربکس از هر نوعی که باشد به ابزار و تجهیزات خاصی نیاز دارد.

اصلی ترین مرحله در تعمیر گیربکس ام جی عیب یابی و شناسایی مشکل است. تشخیص ایراد نادرست باعث می‌شود تا قطعاتی نادرستی تعویض شوند، در حالی شما هزینه اضافی برای تعویض قطعات پرداخت کرده اید اما همچنان مشکل گیربکس باقی است. بهترین کار برای مواجه نشدن با چنین مواردی انتخاب یک تعمیرگاه تخصصی است که تجربه کافی برای تشخیص و عیب یابی گیربکس‌های ام جی را دارد.

یکی از نکات مهمی که باید در ارتباط با تعمیر گیربکس ام جی به آن توجه شود، عدم تعویض کامل گیربکس فابریک و آکبند کارخانه تا جای ممکن است. تعویض کامل گیربکس تنها در صورتی باید انجام شود که نتوان با هیچ یک از روش‌ها، مشکل ایجاد شده در گیربکس را رفع کرد. به عنوان مثال، اگر در اثر تصادفات شدید گیربکس به صورت کامل شکسته باشد.

توصیه می‌شود برای جلوگیری از خرابی گیربکس ام جی، به تعویض به موقع روغن گیربکس، استفاده نادرست از خودرو، نوسانات دمایی و لرزش‌های شدید توجه کنید. تجربه نشان داده است که بیشتر مشکلات گیربکس ام جی به دلیل سطح پایین سیال یا روغن ناکارآمد است.

تعمیر گیربکس اتوماتیک ام جی

گیربکس‌های اتوماتیک با توجه به ساختار پیچیده‌تری که دارند بیشتر از گیربکس‌های دستی به توجه و سرویس نیازمند هستند. این گیربکس‌ها معمولا ساختار مشابهی دارند اما در برخی موارد مانند چرخ ‌دنده‌‌های کوچک، نوع اتصالات و سیستم برقی تفاوت‌‌هایی دارند که باید در هنگام تعمیر به آن توجه شود.

تعمیر گیربکس اتوماتیک ام جی نیز از این قاعده جدا نیست و به خاطر پیچیدگی و ساختار هیدرومکانیکی که دارد، نسبت به گیربکس‌های دستی، دارای حساسیت بیشتری است. به همین دلیل، در تعمیر گیربکس اتوماتیک ام جی تجربه و تخصص بسیار مهم است. افرادی که تجربه بیشتری در تعمیر این نوع گیربکس دارند خیلی زود مشکل را شناسایی می‌کنند و به تعمیر آن مشغول می‌شوند. اما اگر برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو خود به یک فرد بی تجربه و غیر متخصص مراجعه نمایید، ممکن است با یک تشخیص اشتباه به قطعات دیگر آن نیز آسیب وارد کند.

هزینه و مدت زمان تعمیر گیربکس ام جی

هزینه و مدت زمان تعمیر گیربکس ام جی به عوامل مختلفی بستگی دارد و‌ نمی‌توان یک قیمت خاص را تعیین کرد. برخی از عوامل موثر بر این موضوع، به صورت زیر ‌است.

  • هزینه تعمیر گیربکس ام جی به نوع قطعات مصرفی و همچنین استفاده از قطعات نو یا استوک بستگی دارد.
  • هزینه و مدت زمان تعمیر با توجه به نوع آسیب وارد شده به گیربکس متفاوت ‌است. به عنوان مثال، هزینه تعویض چرخ دنده‌های خراب و فرسوده گیربکس معمولا زیاد است.
  • اینکه گیربکس خودروی ام جی شما اتوماتیک است یا دستی روی هزینه تعمیر موثر است. معمولا تعمیر گیربکس اتوماتیک ام جی هزینه بیشتری نسبت به نوع دستی دارد.
  • مدل خودرو و نوع گیربکس هم می‌تواند در هزینه و مدت زمان تعمیر موثر باشد. برای مثال اگر گیربکس خودروی شما از نوع DCTباشد، به دلیل پیچیدگی بیشتر، طبیعتا در بخش تعمیرات با اجرت بیشتر همراه است، اما این گیربکس‌ها معمولا دیرتر خراب می‌شوند.
  • تعمیر گیربکس ام جی در مواقعی که مشکل حاد نباشد با هزینه ای معقول قابل انجام است اما در مشکلات جدی و مواقعی که خرابی گسترش پیدا کرده باشد،‌ نمی‌توان با هزینه کم مشکل گیربکس را رفع کرد و باید خودتان را برای هزینه ای زیاد آماده کنید.

بهترین تعمیرگاه گیربکس ام جی چه ویژگی‌هایی دارد؟

تعمیر گیربکس ام جی به مهارت‌های خاصی نیاز دارد که در تخصص هر کسی نیست. پس به شما توصیه می‌کنیم که برای تعمیر گیربکس ام جی به تعمیرگاه‌هایی با ویژگی‌های زیر مراجعه کنید تا از انجام این کار به صورت درست و اصولی و با استفاده از قطعات اورجینال اطمینان حاصل کنید.

  • دانش تخصصی و تجربه کافی در زمینه تعمیرات و عیب ‌یابی گیربکس ام جی را داشته باشند تا تعمیر گیربکس ام جی شما به بهترین نحو انجام شود.
  • دارای تجهیزات و امکانات به‌ روز و پیشرفته جهت تعمیر گیربکس باشند.
  • مطمئن باشید که برای تعمیر گیربکس ام جی از قطعات اصلی که با استاندارد‌های دقیق طراحی و آزمایش شده، استفاده می‌کنند.
  • دارای مشاوره رایگان بوده و بررسی‌های اولیه خودرو بدون دریافت هزینه انجام شود. شما به کمک مشاوره رایگان ما می‌توانید با کارشناسان این تعمیرگاه تماس گرفته و سوالات خود را راجع به گیربکس خودرو خود مطرح نمایید. گاهی بدون مراجعه حضوری در مشاوره تلفنی مشکل‌تان حل می‌شود.
  • به هر حال هیچ کس دوست ندارد به تعمیرگاهی برود که خدمات خوبی ارائه می‌دهد اما هزینه خیلی بالایی دریافت می‌کند. یک تعمیرگاه خوب علاوه بر ارایه خدمات باکیفیت، مناسب‌ترین هزینه را از شما دریافت می‌کند.
4.9/5 - (25 نظر)