خودرو چانگان یکی از انواع خودروهای وارداتی هست که در کشور چین تولید و برای فروش به بازار ایران صادر می‌شه. این اتومبیل وارداتی بین ایرانی‌ها خیلی محبوب هست. از طرفی هم قطعات این خودرو وارداتی قیمت گرونی داره، به همین دلیل هم دارندگان اون باید حسابی از ماشینشون مراقبت کنن تا خراب نشه. گیربکس ازجمله قطعات مصرفی چانگان که عدم توجه و سرویس نکردن به‌موقع اون برای مصرف‌کننده هزینه زیادی به همراه داره. به همین دلیل هم ما تصمیم گرفتیم توی این مطلب اطلاعات لازم در مورد نگهداری و تعمیر گیربکس چانگان رو در اختیار شما قرار بدیم. پس اگر شما هم دوست دارید از این اطلاعات آگاه بشید و در صورت لزوم گیربکس چانگان خودتون رو تعمیر کنید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

تعمیر گیربکس چانگان

اتومبیل هم مثل هر وسیله مصرفی دیگه‌ای به مراقبت و نگهداری احتیاج داره و قطعات اون باید مرتباً بررسی و سرویس بشه تا خرابی بیشتری ایجاد نشه. این حساسیت در مورد اتومبیل‌های چینی و وارداتی مثل چانگان خیلی بیشتر هست. چون همون‌طور که در قسمت مقدمه هم گفته شد، قطعات این ماشین‌ها وارداتی و گرون قیمته.

گیربکس چانگان ازجمله قطعاتی که باید مرتباً بررسی و در صورت لزوم تعمیر و تعویض بشه. این وسیله که اسم دیگه اون جعبه‌دنده هست وظیفه انتقال گشتاور تولید شده توسط ماشین رو به چرخ‌ها بر عهده داره. این قطعه مهم و حیاتی در حقیقت به راننده کمک می‌کنه تا ماشین رو با هر سرعتی که در حال روندن اون باشه کنترل کنه.

گیربکس به‌کاررفته در خودروهای چینی چانگان اتوماتیکه. این گیربکس باید با فواصل منظم و تقریباً هر ۳۵۰۰۰ کیلومتر سرویس بشه. به‌علاوه این بخش مهم ماشین احتیاج به انجام یکسری مراقبت‌های دیگه هم داره. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر هست:

  • تعویض به‌موقع روغن گیربکس
  • توجه به خطاهای گیربکس و بررسی و عیب‌یابی اون در اولین فرصت
  • موتورشویی نکردن گیربکس و بقیه قسمت‌های حساس ماشین
  • استفاده نکردن از اتومبیل به‌عنوان یدک‌کش بقیه ماشین‌ها
  • وصل نکردن وسایل برقی و شارژی به ماشین (به دلیل مصرف برق زیاد و آسیب به بقیه قسمت‌ها)

گاهی در اثر گذر زمان، فرسودگی، آسیب و … گیربکس چانگان دچار یکسری مشکلات می‌شه و به تعمیر احتیاج پیدا می‌کنه. آشنایی با این آسیب‌ها و مشکلات به شما کمک می‌کنه تا در صورت لزوم بهترین تصمیم ممکن رو بگیرید و اگر بشه خودتون ماشین رو تعمیر کنید. ما در ادامه تعدادی از این خطاها و مشکلات مهم رو برای شما بیان می‌کنیم

مشکلات و عیوب نیازمند تعمیر در گیربکس چانگان

  • سروصدای ماشین در حالت خلاص: اگر دنده ماشین در حالت خلاص صدای زیادی تولید کنه یا سطح روغن گیربکس کم شده و یا اون روغن کثیف شده. در این شرایط بهتر سطح و تمیزی روغن گیربکس بررسی بشه. اگر مشکلی در زمینه روغن گیربکس چانگان وجود نداشت، بهتره در اولین فرصت قطعات دیگه‌ای مثل بلبرینگ، زنجیر دنده عقب و یا دنده‌ها بررسی بشن.
  • خلاص شدن گیربکس‌ها: هر وقت‌ها گیربکس‌های ماشین خودبه‌خود خلاص شدن شک کنید که شاید دنده اویل پمپ بریده باشه، توربین خراب شده باشه، پلوس هرز رفته باشه، روغن گیربکس خالی شده باشه و یا چرخ‌دنده‌های گیربکس خراب باشه. پس به ترتیب درستی این موارد رو بررسی کنید.
  • تقه زدن گیربکس: تقه زدن گیربکس معمولاً به دلیل ایرادات و مشکلات برقی ماشین ایجاد می‌شه؛ اما گاهی اوقات مواردی مثل میزون نبودن فشار روغن گیربکس و خرابی و پارگی دسته‌موتورهای گیربکس هم می‌تونه باعث ایجاد این مشکل بشه.
  • زوزه کشیدن گیربکس: اگر گیربکس‌های چانگان زوزه کشید ممکن یا صدای فشار روغن باعث اون شده باشه و یا دنده‌های دیفرانسیل و دنده سیاره‌ای خراب باشه.
  • نشتی روغن در گیربکس: هر زمان که روغن گیربکس خودرو شما دچار نشتی شد سریعاً اون رو بررسی و اگر لازم بود تعویض کنید.
  • هرز خوردن گیربکس‌های چانگان: این مشکل به دلیل کم بودن روغن گیربکس، نرسیدن روغن کافی به پشت کاسه کلاچ‌ها و فرسودگی و خرابی صفحه کلاچ‌ها ایجاد می‌شه.
  • لرزش اتومبیل موقع حرکت: این مشکل به دلیل خرابی دسته موتور، بکسباد کردن صفحه کلاچ و خرابی پلوس اتفاق می‌افته.
  • گیرکردن دنده در وضعیت پارک: اگر در وضعیت پارک دنده ماشین گیر کرد ممکن مشکلاتی مثل خالی بودن باطری، خرابی استاپ زیر پدال ترمز، شکستن داخلی اهرم تعویض دنده گیربکس و یا خرابی سلکتور رو وجود داشته باشه.
  • احساس بوی سوختگی: این بو به خاطر عوض نکردن روغن در زمان تعیین شده اتفاق می‌افته. در چنین وضعیتی باید روغن در اولین فرصت تعویض بشه.
  • و…

سخن پایانی در مورد گیربکس چانگان

ما در این مطلب اطلاعات اساسی در مورد تعمیر گیربکس چانگان رو در اختیار شما قرار دادیم. آگاهی از این اطلاعات به شما کمک می‌کنه تا در مواقع خرابی و ایراد ماشینتون بهترین تصمیم ممکن رو بگیرید. فقط توجه داشته باشید که این روزها بازار فروش اجناس غیر اصل و تقلبی حسابی داغه. پس توصیه ما به شما این هست که برای انجام هر کار از تعمیر گیربکس گرفته تا سرویس سالیانه و الباقی تعمیرات ماشین حتماً سراغ تعمیرکار ماهر و متخصص برید و در صورت نیاز به جایگزینی وسیله و قطعات برای ماشینتون، حتماً جنس اصلی بخرید. از اینکه تا آخر مطلب ما رو همراهی کردید بینهایت متشکریم.

5/5 - (15 نظر)